U3F1ZWV6ZTIwOTk4MDQ5MDM0MzBfRnJlZTEzMjQ3Mzg1MDQ3Njc=

حبيبه الادهم الفصل الاول

مملكه الروايات
ء ..الفصل الاول❤


 من 💞💞  حبيبه الادهم


نتعرف على ابطال روايتنا


البطله .💞..ياسمين صفوان 


البطل..💞. ادهم الشرقاوي 


الجده.... عفاف جده ياسمين 


صاحبتها.... سما


ياسمين بطلت روايتنا  بتحب اي حاجه غريبه واي حاجه جميله و طول عمرها بتهتم بالفن اي شيء يتعلق به و كانت بتلف العالم هي وباباها بسبب شغله في السفاره فكانت بتتنقل معه من بلد لبلد لحد ما استقرت  في مصر وبدا يروح  علشان  تغيير الجو بس


روايتنا بتبدا من اول ما سافرت ياسمين مع باباها وسما


ياسمين... الهند فعلا جميله انا مستمتع جدا بها قوي يا سما


سما انت بتستمتعي باي حاجه وخلاص ده انا زهقت


 ياسمين على فكره انت رخمه جدا كل اهتماماتك بالحفلات بس واو اللوحه الجميله دي


السيده قاعده بتبيع لوحات كثير وبعض التماثيل


السيده.... اشتريها يا  ياسمين


ياسمين ...ايه ده انت عرفت اسمي


السيده اللوحه قالت لي على اسمك لانها اختارت انك انت اللي تاخديها 


ياسمين.. اللوحه انت بتتكلمي بجد


 سما يلا يا ياسمين


 ياسمين خلاص انا هشتريها 


السيده هي اللي اخترتك يبقى تاخديها هديه 


ياسمين هي فعلا جميله بس لازم ادفع ثمنها 


السيده انا ما اقدرش اخذ ثمنها 


سما يلا يا ياسمين وسيب اللوحه اونكل مستنينا في الاوتيل


ياسمين... دي طب الفلوس دي وتصرفي فيها زي ما انت عايزه واخذت اللوحه ومش


 سما ...على فكره الست دي شكلها مجنون لوحه اللي بتتكلم 


ياسمين... يلا يلا نمشي خلاص


 الست ..البنت اخذت اللوحه من غير ما حتى تسال عن قصته لو كنت سالت كنت حكيت لها انما هي ما سالتش فانا ما حكيتتش بس اكيد مع الوقت هي اللي هتحاول تعرف حكايه اللوحه ايه


 الست.... يا خساره كل اللي اشتراها قبل كده ما اعرفش حكايتها الا بعد فوات الاوان  

وياسمين وسما وصلوا في الاوتيل ومعهم اللوحه


ياسمين... بابا ايه رايك في اللوحه دي


 صفوان... اللي هو ابو ياسمين... واو حلو جدا و جبتيها منين يا اروبه


 سما..  جابتها من ست غريبه قوي ا قاعده تقول لها كلام مش طبيعي


 بابا ياسمين ...قالت ايه بقى


 ياسمين.. والله يا بنتي يا سما انت اللي اوفر جدا دي لوحه جميله وهي الست غلبانه قالت كلام وخلاص 


صفوان.. قالت كلام زي ايه يعني 


ياسمين.. قالت اللوحه هي اللي اخترتني وقاعده تضحك وكلهم ضحكوا على كلام الست ما يعرفوش الحكايه اللي هتيجي من وراء اللوحه ايه


 بابا ياسمين... يلا علشان نرجع مصر روحوا حضروا الشنط بسرعه علشان لازم نكون في المطار خلال ساعتين 


ياسمين... اوكي يلا بينا يا سما وركبوا الطياره وصلوا مصر 


سما... عربيه بابا هناك ايه سلام اشوفك بكره بقى سلام يا قمر 


ياسمين وصفوان مشيوا وراحوا على الفيلا 

 ياسمين.. لو سمحت يا دادا ممكن تطلعي شنطتي فوق عقبال ما ادخل المرسم بتاعي واحط فيه اللوحه الجديده دي 


دا ده..... ماشي يا عيوني


داده... بس استني مش هاشوف اللوحه ولا ايه


ياسمين.... هتشوفيها بس بعد ما احطها فى المرسم اوكي


 وياسمين دخلت المرسم وفكت اللوحه بس لقيت فيها قطع


ياسمين... لا بجد حرام كل ده قطع بس اكيد هيلاقي طريقه اصلحه بها وهنا دخلت.الداده 


الداده.... ياسمين يلا علشان العشاء جاهز و صفوان بيه مستنيك 


ياسمين ...ماشي وسبت اللوحه وميشت تتعشى وبعد كده 


صفوان... ها يا حبيبتي هتطلعي تنامي ولا اتسهر شويه  اصل انا عايزكي في موضوع مهم


ياسمين انا  عارفه الموضوع المهم بتاعك وحضرتك عارف الرد بتاعي


صفوان.... يا بنتي والله احمد بيحبك 


ياسمين.... دادي  ما تقولش بيحبك كل اللي يهمه ان الشركات تبقى بتاعته هو فاكر ان هو اللي عملها وناسي انه بياخد مرتب على الشغل بتاعه ده 


صفوان... انا مش عارف انت حاطه الكلام ده في دماغك ليه ما هو ابن عمك


 ياسمين... علشان خاطري يا بابا بلاش تفتح الموضوع ده صفوان... لا هفتحه يا ياسمين وانا شايفه بصراحه  ان هو كويس 


ياسمين  بس انا شايفاه انه مش كويس لي 


صفوان معلش خلاص يا حبيبتي فكري وابقى قولي لي الرد النهائي هتسهري ولا ايه


ياسمين لا هطلع انام اصلا حاسه اني تعبانه شويه


 طلعت ياسمين نامت وجاءت لها الست اللي اشترت اللوحه في الحلم 

الست ....انت ما سالتيش على الحكايه ليه 


ياسمين.... حكايه ايه 

الست... حكايه اللوحه.... لازم تعرفي الحكايه ايه دوري عليها علشان هتحتاجه تعرفيها 


وهنا ياسمين صحيت من الحلم علي صوت التليفون بتاعها


ياسمين ايوه هو انت على طول ما بيجيش وراك الا وجع الدماغ


سما..... على فكره انتي مش بيطمر فيك حاجه خالص انا باتصل علشان افكرك ان المعرض خلاص فاضل عليه يومين ولازم تيجي تحطي اللوحه بتاعتك فيه


ياسمين بمناسبه اللوحه اللوحه اتقطعت قطع كبير جدا ما عندكيش حل اصلحها به


 سما... احسن اللوحه دي انا مش مرتاحه لها خالص 


ياسمين خلاص انا زعلت منك 


سما يا ستي بكره لما تيجي هاديك ماده تلزقيها  ومش هتبان خالص


 ياسمين شكرا يا سما يا بتاعت المهمات الصعبه 


سما ....اوكي سلام بقى


 وثاني يوم صحيت ياسمين ونزلت على المرسم بتاعها علشان تجيب اللوحة  وتروح المعرض ولكن المفاجاه انها لقيت اللوحه ما فيهاش قطع


 ياسمين غريبه دي كانت فيها القطع كبير جدا راح فين ولا انا كان بيتهيالي يمكن اصل وانا جايه من السفر لا انا متاكده على العموم في جميع الاحوال كويس ان هي مش مقطوعه واخذت اللوحه اللي توديها المعرض وميشت 


 وياسمين ..وصلت المعرض وطبعا علقت  اللوحه بتاعتها اللي هي رسمها وبدءوا يجهزوا  بقيت اللوح والاستعداد في تشغيل المعرض بكره و اليوم عادي جدا من غير اي تغيير ولكن


ياسمين.. لقد حضر هادم اللذات ومفرق الجماعات 


 احمد ..انا جئت علشان اسلم عليك يا ياسمين لما سالت عمي وقال انك في المعرض


 ياسمين.... بتكلم نفسها هاقول ايه بس لازم يا بابا تقول له ازيك يا احمد عامل ايه 


احمد..... جميل قوي المعرض بتاعكم 

ياسمين..... و انت بتفهم في الفن


 احمد ......ايوه عندي فكره بس بسيطه يعني بس على الاقل باشوف الحاجه الحلوه باقول حلوه


 ياسمين... كويس 


احمد طيب يا ياسمين انا  عزمك على الغدا بره 


ياسمين.... يا تقل دمك يا اخي 


احمد... بتقولي حاجه ياسمين


 ياسمين... باقول الشغل كثير في المعرض ولا زم نخلصوا يعني هنجيب دليفري انا وزمايلي وطبعا هم مش يعرفوك مش هياخد راحتهم خليها يوم ثاني ا


احمد  ماشي يا ياسمين انا ماشي 

ياسمين باي وبعد ما ميشي احمد ياسمين واصحابها قعدوا يضحكوا وياسمين قعده تغني مع السلامه للي عايز يمشيها مشغله الاغنيه وقعدو يرقصوا مهرجانات


 سما ...على فكره انتي بيئه يا ياسمين احمد ده برنس يا بنتي 


ياسمين ...خذي اشبعي به


سما ...خلاص ادام فتحت شعبي ما حدش هيخلص من اغانيك 


ياسمين... يا بنتي هو في احلى من الاغاني الشعبيه وقعدت تكمل شغلها هي و زمايلها


 ياسمين اتاخرت لحد ما روحت وبالتالي طلعت نامت من غير ما تعدي على المرسم بتاعها


وياسمين طلعت نامت حلمت الحلم ده


 ياسمين ايه القصر الكبير ده كله والاشجار والجنينه الحلوه دي الله الفراشات كمان جميله 


والفراشه جاءت وقفت على يديها وياسمين حولت تمسكها الفراشه بتجري وياسمين بتجري وراها وهي فرحانه القصر الكبير والجنينه الروعه لحد مشافت بنت واقفه من بعيد كل لما ياسمين تيجي تقرب منها البنت تبعد لحد ما سمعت زقزقه العصافير اللي مع البيانو مش مع الصوت لحد ما وصلت وشافت معقول انت


 وياسمين وهي بتجري علشان تتاكد من اللي هي شافته لقيت رجليها اتجرحت وهنا ياسمين صحيت من الوجع بس الغريبه ان هي هتلاقي


فعلا  لقيت رجاليها فعلا متعوره جايبه دم على السرير ياسمين ....ايه ده معقوله طيب انا ايه اللي خلى رجلي اتجرحت وبعد كده بست في الارض لقيت جنبيها ورق شجر ورق شجر في الاوضه دي منين بقى وهنا دخلت الداده


  الداده.... يا خبر ايه الدم ده كله ايه 


 ياسمين مش عارفه والله يا دادة هاتي المعقم من الحمام خليني انظف الجرح واربط رجلي 


الدادة...حاضر يلا ينظف الجرح  


 علشان صفوان بي قال لي اطلع اصحيك عشان عايزك في موضوع مهم 


ياسمين ماشي يا دادا ربنا يستره من مواضيع بابا المهمه دي


وياسمين اخذت الشاور بتاعها ونزلت تحت عند باباها 


صفوان بيه في ايه يا اسماء انت ماشيه  مش كويس على رجليك ليه


ياسمين... تخيل يا دادي انا اصحى من النوم الاقي رجلي فيها جرح كبير جدا 


صفوان.... طيب وريني كده 


ياسمين فكت الشاش بس الغريبه انها ما لقتش الجرح


 ياسمين ايه ده بقى اللي بيحصل معكي يا ياسمين 


بابا ياسمين في ايه يا بنتي انت شكلك القلق على المعرض وقله النوم مقصره معك 


ياسمين شكلي كده وقعدت تفطر ولكن الموضوع ليس في دماغها 


ياسمين بس انا متاكده ان رجلي كان فيها جرح انا هسال داده لان هي اللي جابت لي الشاش و المعقم من الحمام صفوان تعالى يا فاطمه قولي لنا ايه اللي حصل


يا ترى هتعمل ايه والجرح راح فين ده اللي هنعرفه


ده اللي هنعرفه الفصل الجاي مع التفاعل نستمر في الكتابه والنشر ياريت اتفاعل بعشره ملصقات فضلا وليس امرا😭😭

ياريت التفاعل يبقى حلو علشان انا اللي باكتب مش بنشر  شجعوني💞💞💞

تعليقات
ليست هناك تعليقات
إرسال تعليق

إرسال تعليق

شكرا لوجودك معي في المدونه وتعليقك المميز

الاسمبريد إلكترونيرسالة